7 Redenen waarom abonnees beter zijn dan klanten

Klanten zijn geweldig, maar abonnees zijn nog beter. Hier zijn vijf redenen waarom u het abonnementsmodel voor uw bedrijf zou moeten overwegen.

Zit u eraan te denken om een abonnement te stoppen of wijzigen? Contacteer dan Directopzeggen voor de beste en snelste opzegservice!

Abonnees verhogen de waarde van uw bedrijf

Acquirers betalen regelmatig twee of drie keer meer voor een bedrijf met een recurrent inkomstenmodel in vergelijking met een vergelijkbaar bedrijf in dezelfde sector dat gebruik maakt van een traditioneel bedrijfsmodel. Vandaag de dag betalen private equity kopers bijvoorbeeld ongeveer vijfenzeventig cent voor elke euro aan installatie-inkomsten die een beveiligingsbedrijf genereert, terwijl ze twee euro – bijna drie keer meer – betalen voor elke euro aan terugkerende “monitoring”-inkomsten.

Abonnementen verhogen de levensduur van uw klanten

Vroeger kocht u Microsoft Office-software voor €200 en installeerde u het programma op een setje cd’s. Tegenwoordig abonneert u zich op Office 365 voor €100 per jaar. Als ze u tien jaar lang als abonnee houden, heeft Microsoft een verkoop van €200 omgezet in een verkoop van €1.000.

Abonnementen gladstrijken de vraag

Veel bedrijven zijn feest of hongersnood. Bloemisten maken een vrachtwagenlading in de aanloop naar 14 februari en niet veel andere tijd van het jaar. Bekende bloemenmerken daarentegen verkopen op basis van een abonnement een abonnement voor verse snijbloemen aan kuuroorden en hotels die het hele jaar door bloemen in een gelijkmatig patroon kopen.

Abonnementen verlagen de kosten van klantenmarktonderzoek

Exploitanten van abonnementen hoeven geen zescijferig onderzoek te doen om te zien wat hun klanten leuk vinden. Als abonnementsbedrijf heeft u een directe relatie met uw klanten en kunt u hen gewoon vragen wat er in hun hoofd omgaat. Toen bijvoorbeeld Walmart wilde begrijpen hoe onze snackgewoonten waren geëvolueerd, creëerden ze een €7 per maand abonnementsbedrijf genaamd Goodies.co en stuurden ze hun abonnees elke maand een doos vol met snacks. De deal was, als je de producten beoordeelde, verdiende je punten in de richting van een gratis doos de volgende maand. Waarom zou je gratis spullen weggeven? Omdat Walmart niet veel gaf om de €7; ze wilden het marktonderzoek om hun aankoopbeslissingen in de winkel te helpen informeren.

Abonnementen automatiseren de inning van vorderingen

De meeste abonnementsbedrijven verdelen één grote rekening in kleinere, maandelijkse kosten die kunnen worden verwerkt op een creditcard, zodat u minder behoefte hebt aan een Accounts Payable medewerker om klanten achterna te zitten.

Abonnementen vergrendelen in uw meest promiscue klanten

U kent die klanten die altijd op zoek zijn naar een deal en die overstappen voor een klein prijsvoordeel? Sluit ze op in een abonnement en ze stoppen met winkelen. Als je een hond van 50 kilo hebt die twee stevige kommetjes brokken per dag eet, ben je altijd op jacht naar een deal voor hondenvoer. Dat wil zeggen, totdat u zich abonneert op dienst waar ze u elke maand een zakje hondenvoer sturen, waardoor u het deel van uw hersenen dat altijd op jacht is naar een deal voor hondenvoer uitschakelt.

Abonnementen triggeren klanten om een bredere selectie van uw producten en diensten te kopen.

Neem een voorbeeld aan Amazon. Amazon houdt van het bedrijfsmodel voor abonnementen, mede vanwege de verandering die het teweegbrengt in het gedrag van hun klanten. Zodra iemand zich abonneert op een dienst als Amazon Prime (of Amazon Mom of Amazon Fresh), beginnen ze meer te kopen om “hun geld waard te zijn”. Er wordt geschat dat de gemiddelde Prime klant meer dan het dubbele uitgeeft van de gemiddelde niet-Prime klant van Amazon.

Kortom, klanten zijn geweldig, maar abonnees zijn subliem.

Lees ook: Welke smeermiddel moet ik gebruiken?