Waarom is SEO tegenwoordig zo belangrijk in de marketing?

Als je een marketeer of bedrijfseigenaar bent, is het je waarschijnlijk verteld dat je meer dan een of twee keer gebruik moet maken van SEO (Search Engine Optimisation). Dat komt omdat het vandaag de dag een essentieel onderdeel is van elke succesvolle marketingstrategie. Maar als je niet bekend bent met deze tactiek, ben je er misschien niet van overtuigd dat het je tijd of geld waard is. En daarom gaan we op deze pagina in op wat SEO is in Marketing, de rol die het speelt in Marketing en de belangrijkste voordelen die het je bedrijf biedt.

Weet je precies wat SEO is in Marketing?

Om te beginnen staat SEO voor ‘Search Engine Optimisation’, en het is het proces van het verbeteren van een website op een manier die het helpt om een website te rangschikken in de zoekresultaten wanneer gebruikers zoeken naar specifieke woorden en zinnen. Als je niet zeker weet waarom dit belangrijk is, denk dan eens na over hoe je normaal gesproken de informatie vindt die je nodig hebt in je dagelijks leven. Wat zou je doen als je jouw tv moest vervangen en niet zeker wist welk model je moest kopen? Waar zou je kijken als je op vakantie was en een restaurant moest vinden voor het diner? Hoe zou je je opties voor het leren van een nieuwe taal onderzoeken?

Als je zoals de meeste mensen bent, zou je naar je smartphone grijpen of achter je computer gaan zitten en een eenvoudige zin in Google typen. Vervolgens blader je door de resultaten en klik je op de tekst die het beste bij je behoeften past. Deze resultaten zijn gebaseerd op wat Google denkt dat de meest nuttige informatie voor je zal zijn, gebaseerd op de trefwoorden die je hebt ingevoerd. Maar in veel gevallen zijn de sites die je op de eerste pagina ziet rangschikken niet per ongeluk daar gekomen. Ze gebruiken SEO van bedrijven zoals smoop.nl om Google te helpen begrijpen waar hun inhoud over gaat. Ze hebben waarschijnlijk ook uitgebreid onderzoek gedaan om te bepalen hoe gebruikers zoals jij je zoekopdrachten naar specifieke onderwerpen formuleren, zodat ze hun pagina dienovereenkomstig kunnen optimaliseren. En als je wilt dat je doelgroep je site vindt, moet je hetzelfde doen.

Dus – SEO kan je helpen bij het verbeteren van je rangschikking in de resultaten van je zoekmachines. Dit heeft de potentie om een enorme impact te hebben op de belangrijkste doelstellingen van je bedrijf, zoals het verhogen van je leads en verkopen. Maar als je niet overtuigd bent, dan heb ik hieronder nog een groot voordeel voor je van het optimaliseren van je site in de zoekmachines.

Door SEO kun je de concurrentie 1 stap voor zijn

Tegenwoordig wordt SEO algemeen beschouwd als een belangrijk onderdeel van elke marketingstrategie. In feite, 61% van de marketeers zegt dat het verbeteren van hun SEO en het verbeteren van hun online aanwezigheid een topprioriteit is. Dit betekent dat je concurrenten waarschijnlijk al stappen ondernemen om een hoge positie in de zoekresultaten te verwerven. En met een SEO strategie van je eigen, kun je bijblijven met – en idealiter, vooruit te gaan – hen om concurrerend te blijven binnen je branche.

Lees ook: Voordelen van een timmerman worden: Is dit iets voor jou?