Waarom shoppen je gelukkiger maakt

Als we zeggen dat we een beetje winkeltherapie nodig hebben, kan bijna iedereen zich vinden in het plezier dat het kopen van een kleinigheidje voor jezelf oplevert.

Maar helpt winkelen ons echt om ons beter te voelen?

Ja, in feite wel. Onderzoek wijst uit dat winkelen een psychologische en therapeutische waarde heeft – mits je het met mate doet, natuurlijk. Of je nu online iets in je winkelwagentje legt of een paar uurtjes naar je favoriete sieraden boetiek gaat, je krijgt er een psychologische en emotionele boost van. Zelfs online shoppen of rondkijken kan geluk brengen. Maar nogmaals, je moet ervoor zorgen dat het niet uit de hand loopt.

Winkelen geeft een gevoel van controle

Onderzoek heeft aangetoond dat het nemen van beslissingen over winkelen kan helpen om een gevoel van persoonlijke controle over onze omgeving te versterken. Het kan ook gevoelens van droefheid verlichten.

Retailtherapie maakt mensen niet alleen onmiddellijk gelukkiger, maar kan ook aanhoudend verdriet bestrijden.

Droefheid wordt over het algemeen geassocieerd met een gevoel dat situaties de uitkomsten in ons leven beheersen, in plaats van dat het leven in onze eigen handen ligt. De keuzes en uitkomsten die inherent zijn aan de daad van het winkelen kan een gevoel van persoonlijke controle en autonomie herstellen. Dit geldt ook voor resterende droefheid die we kunnen voelen.

Als je het gevoel hebt dat de dingen niet gaan zoals jij wilt, kan precies krijgen wat je wilt voelen als een positieve persoonlijke prestatie.

Visualisatie leidt ons af van angst

Winkelen stimuleert ook de zintuigen. De geur van iets nieuws, de felle lichten en kleurrijke displays creëren samen een fantasierijke, zintuiglijke ervaring die ons, al is het maar voor even, uit onze eigen realiteit kan halen. Dit geldt ook online – die perfect verhandelde, persoonlijk samengestelde online producten kunnen onze verbeelding op gang brengen als we onszelf in bevredigende omgevingen projecteren.

Winkelen en de zintuiglijke prikkels die dat met zich meebrengt, zetten ons aan tot het visualiseren van positieve resultaten. Atleten, bijvoorbeeld, hebben ook ontdekt dat dit soort visualisatie positieve anticipatie kan creëren en angst kan verminderen.

Dopamine komt al vrij voordat een aankoop wordt gedaan

Gewoon rondkijken, scrollen of window shoppen (maar niet iets kopen) kan een positieve invloed hebben op je stemming. Het is deze eenvoudige anticipatie op de uiteindelijke mogelijkheid van een beloning of traktatie die dopamine vrijgeeft – het hormoon neurotransmitter in je hersenen dat je een goed gevoel geeft.

Dopamine verhoogt je verlangen om te blijven zoeken naar dingen die je een goed gevoel geven (vandaar dat retailtherapie een favoriete manier is!)

Sommigen denken dat dopamine pas vrijkomt als je een beloning krijgt of iets koopt, maar het begint al voordat je iets koopt, omdat je geniet van alle mogelijkheden. Het gaat om de hele reis.

Lees ook: Kun je geld verdienen met diamond painting?